Single post

Meditace ve třídě

„Pospěš si! Honem, honem, jdeme pozdě. Ještě nemáš úkoly? Měl by sis pospíšit, jinak to nestihneš!“ Typické věty, které pronášíme k dětem snad každý den.  Životy některých dětí se staly permanentním maratonem. Plným stresu a přetížení. Proto je tak potřeba naučit děti i ztišení, zklidnění, odpočinku, aby dokázaly prožívat každou chvíli svého života naplno. Je to důležité, protože tento způsob života je vyčerpávající a jsou známy už i případy vyhoření dětí. V neposlední řadě je příčinou mnoha psychických poruch, potíží a krizí i například špatného školního prospěchu.
A právě meditace všímavosti je s to přinést dětem uvolnění napětí, obnovení a načerpání sil, snížit stres a schopnost uvědomit si své emoce, vyznat se v nich a přijmout je. Jakmile je přijmou, emoce už nejsou tolik tíživé a nevyvolávají strach.
Meditace všímavosti neboli mindfulness pochází z USA, kde se už na konci 70. let 20. století stala díky profesoru Jon Kabat-Zinnovi součástí programu na redukci stresu a léčby posttraumatických a depresivních stavů MBSR. Mindfulness znamená doslova mysl plně si vědomá nebo uvědomující si, nebo také plně pozorná. A nutno dodat bez snahy o kontrolu či změnu, jen mysl sledující, pozorující, vnímající – tady a teď, v přítomném okamžiku. Naprostá většina cvičení se zaměřuje na obrácení pozornosti dovnitř a na vědomé pozorování toho, co se děje v těle.
Výzkumy magnetické rezonance mozku meditujících prokázaly blahodárný vliv meditace všímavosti na psychickou i fyzickou pohodu, zdraví, a dokonce i dlouhověkost. Bylo ověřeno, že už po krátkém cvičení dochází ke snížení hladiny kortizolu, hormonu stresu, a uvolňuje se koktejl hormonů dobré nálady, jako jsou endorfiny, oxytociny a další. Výsledek je téměř okamžitý, proto se k meditaci děti rády vracejí. Praktikování meditace všímavosti ve třídě posiluje kladné emoce, empatii, sounáležitost a prosociální chování, je přirozenou a nenásilnou prevencí šikany.
Klid a ztišení pomáhá také dětem lépe najít cestu ke zdroji svých schopností a znalostí, a zlepšuje tak jejich školní výsledky. Žákům se někdy stává, že si při zkoušení nebo testu nemůžou vzpomenout na správnou odpověď, i když se předem připravili a látku se naučili. Příčinou je s největší pravděpodobností stres. Pokud si žáci osvojí techniky meditace všímavosti mindfulness, naučí se se zkoncentrovat na sebe sama a svůj potenciál, pak budou schopni si ve stresové situaci lépe poradit a rychleji si znalosti vybavit.
Cvičení meditace a koncentrace nemusí zabírat velkou část hodiny. Už i tři minuty ztišení a uvolnění na jejím začátku nebo před testem přináší užitek. Neurovědní výzkumy mozku prokázaly, že děti se mnohem efektivněji učí a jejich znalosti jsou trvalejší, pokud jsou ztišené a klidné. Také je možné zařadit krátkou meditaci před koncem hodiny, aby se nově nabyté vědomosti v mozku dobře konsolidovaly a lépe uložily do paměti. To způsobí, že se děti jakoby navrátí samy k sobě a budou schopné se naladit na další vyučovací hodinu. Anebo kdykoli, když učitel cítí, že pozornost upadá nebo žáci jsou roztěkaní a roztržití. Stačí jen zavřít oči, dát dlaně na stůl před sebe a pomalu a soustředěně se několikrát nadechnout a vydechnout. Nemyslet v danou chvíli na nic jiného, jen pozorovat výdechy a nádechy, tak jak se přirozeně dějí. Pak zaměřit svoji pozornost na ruce, cítit je, ne o nich přemýšlet. Účinek zklidnění přichází ihned.
Jak je možné, že se tyto techniky ještě nepoužívají na každé české škole, když jsou tak jednoduché a mají tolik pozitivních účinků?
Článek vyšel zde http://www.rodicevitani.cz/pro-rodice/meditace-ve-tride-aby-uceni-slo-lepe/
theme by teslathemes