Single post

Sdílení zkušeností maminky nadaného chlapečka (6 let) – pro rodiče nadaných dětí

Milá paní Stehlíková,

ráda bych Vám napsala, jak se máme. Jsme moc rádi, že jsme se s Vámi setkali a do problematiky nadaných dětí trochu pronikli. Jinak bychom se asi zbláznili.

Celkově se máme moc fajn, kluci jsou veselí a zdraví.

Přijde nám, že všechno je s našimi kluky mnohem intenzivnější, než zažívají okolní rodiče. Těžko se to vyjadřuje. Nadání a životní tempo Frantíka prostupuje a ovlivňuje celou rodinu, mladší chlapci se Frantíka nadšeně drží a nemají žádný problém mu intelektuálně i fyzicky stačit. Jsou jako malá smečka, co neustále víří a tryská nápady, myšlenkami a emocemi. S manželem se snažíme je řídit a držet směr, aby se kluci v té ohromné komplexitě neztratili, což od nás vyžaduje maximální nasazení. Je potřeba všeho hodně – mají obrovskou potřebu diskuzí, rozhovorů, čtení, vyrábění všeho možného. Musí neustále jíst (a přitom jsou velmi štíhlí, Frantík dokonce až hubený), manžel říká, že to sežerou jen ty mozky. Musí hodně spát (jinak jsou úplně šílení a naprosto vypnutí), hodně chodit ven (aby nám nerozložili domácnost na kousky), jsou na tom fyzicky výborně a jen tak něco je neutahá.

Optimum Frantíka, ale i mladších chlapečků, je dost úzké. Jako Formule 1 jezdí buď parádně, nebo nefungují vůbec.

„Žabku“ potřebujeme všichni (mockrát děkujeme za tip, je to naše záchrana). („žabka“ je knížka o metodě mindfulness – pozn. M.S.)

Vůbec nemusíme vymýšlet nějaký složitý program, i běžný den je tak intenzivní, že po nějakých speciálních zážitcích ani netoužíme. Kluci generují nápady sami, my se je jen snažíme vhodně regulovat a i to je vyčerpávající, ale na druhou stranu i moc zábavné a fascinující.

Všimli jsme si, že Frantík má dvě nastavení, ve kterých funguje a která  po několika týdnech a měsících střídá.  Jedno je klidnější, vyrovnanější a vždy spojené s nějakým hlubokým a intenzivním zájmem; druhé je nervní, rychlé, těkavé, emotivní, ohromně komplexní a intuitivní. Druhé převažuje. Už jsme  vysledovali a dokážeme odhadnout, kde jsme a kdy se zase změní. Moc to pomáhá v organizaci denního režimu.

Z našich zkušenosti vyplývá, že Frantík je běžnými pedagogickými metodami nevzdělavatelný. Vlastně ho nikdy nikdo nic nenaučil. Každá snaha o učení Frantíka (čehokoli, např. i jíst příborem a smrkat) skončila vyčerpáním a zhroucením „učitele“. Všechno, co umí, se naučil, pokud k tomu měl podmínky, zcela sám.

Naše nadšení pro školu je mizivé. Frantík se do školy moc těší. Jsme zvědavá, jak to vyřešíme.

Z naší zkušenosti vidíme, jak způsob myšlení nadaného dítěte ovlivňuje všechno běžné (jídlo, oblékání, řešení konfliktů, usínání) a jak se tomu musí rodina přizpůsobit. Nelze to ignorovat, nebo nějak přetlačit, to vůbec nefunguje.

My jsme spokojení a nadšení z našich chytrých chlapečků, i když jsme uhonění jako veverky v kole.

Průběh všech situací je zkrátka „komplikován“ širokým rozsahem vnímání a obrovským množstvím emocí a taky skvělou pamětí.

Věnujeme velké množství času vyrovnání se s obrovským množstvím dojmů a pocitů i asociací s minulými událostmi. Neustále je nutné všechno rozebírat a nahlížet na situace z různých stran.

Proto nám stačí i běžný život, větší zážitek kluky úplně zavalí na několik dní a dokud ho nezpracují, nedá se hnout dál. Ani si obléci tričko.

A ta paměť! Nikdy nic není zapomenuto a definitivně vyřešeno, kdykoliv se může jakákoliv vzpomínka úplně živě vrátit a na dlouhé minuty „ovlivnit“ právě probíhající děj. Například dnes uprostřed oběda se Frantík zničeho nic  rozplakal, že ho učitelka ve školce neučila na flétnu, jak původně slíbila. Prý jiné děti ano.  Říkala, že si nechá jen děti, co mají čistý tón. Málem rozčilením nedojedl oběd.

Vynořování z paměti je fakt nečekané a prudké, vždycky se pak s manželem smějeme, to vyvede z míry úplně každého. Klidná situace a najednou je z toho drama a nezkušení vůbec neví, co se děje.

Paní Stehlíková, vím, že tohle všechno víte. Že Vám to pořád někdo říká, nebo to naopak někomu vysvětlujete. Chci Vám jen dát zpětnou vazbu, jak jsou pro nás od Vás získané poznatky důležité, objevné, a když je přenášíme do praxe, každý den nás překvapuje, jak dokonale to vše sedí a funguje.

theme by teslathemes